comparteixo amb tots vosaltres aquest primer contacte amb l'assignatura.
- El sorgiment de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ha transformat la societat de forma vertiginosa, que ha canviat alhora la forma de crear, difondre, comprendre, publicar, etc. el coneixement i la informació. Les maneres en que ens comuniquem són diferents de les de fa dues dècades, inclús menys degut a la velocitat en que sorgeixen nous avenços tecnològics que fan “antics” productes relativament nous per impulsar d’altres nous al mercat.
Tanmateix, els
rols d’emissor, receptor, canal i mitjà s’han transformat envers l’adveniment
del segle: Internet, on s’alterava el component principal del paradigma lineal,
la comunicació unidireccional. La multiplicació de possibilitats envers l’acte
comunicatiu alteraren aquesta forma tradicional adaptant noves maneres de
concebre i interpretar la comunicació. El reputat filòsof i educador canadenc Marshall McLuhan, qui encunyà
l’afirmació coneguda “el medi és el mitjà”, destaca tres etapes diferents dins
l’evolució humana: la societat oral o prealfabètica; l’era alfabètica, la
generalització de l’escriptura, i l’era electrònica i digital, on la
complexitat sensorial de l’home s’allunya de perspectives lineals com oïda i
vista per endinsar-se en un món comunicatiu complex, com el propi ésser. La racionalitat unifacial pertanyent al
paradigma lineal és substituït per la complexitat que és relacionada
directament amb el sorgiment de l’hipertext.
La
globalització, conseqüència directa de la implantació de les TIC, ha creat
també un clima favorable per adaptar un model hipertextual que permeti la
creació i difusió de la informació d’una forma ràpida i complexa, adaptada a
una societat multidisciplinària; el mitjà ha creat la necessitat de la
implantació del sistema hipertextual. A partir de les noves implantacions
tecnològiques podem cercar informació a una web determinada i dins la mateixa,
podem accedir a d’altres relacionades amb la cerca gràcies a l’hipertext.
D’una
perspectiva única que recorda a temps de la revolució científica i les teories “cosmovisionàries”
unidireccionals passem a aquest paradigma revolucionari que permet adaptar a
l’ésser humà noves condicions per al coneixement i la informació. Tal com sosté
el filòsof canadenc Derrick de Kerckhove,
el sorgiment d’Internet suposa l’entrada a una nova etapa dins l’evolució
humana.
La xarxa dispara
les possibilitats; estableix el potencial necessari i és l’ésser humà, creador
de la mateixa, qui explota tota aquesta potència per la que estava capacitat:
compartir informació al segon, estar llegint premsa de diferents editorials de
forma simultània mitjançant “links” que informen d’una notícia determinada,
poden establir així comparacions instantànies. Tota aquesta gestació global de
la Societat de la Informació i la Comunicació requereix d’aquesta complexitat
intrínseca al propi nucli social del globus, tan dispers entre sí. Com podríem
comparar notícies actualitzades al minut a la premsa tradicional, tenint una
edició diària nocturna?.
La vida actual
no es pot comprendre sense el paradigma hipertextual que permet tot
l’adveniment comunicatiu múltiple, que no sols es composa estructuralment d’una
forma única, sinó que l’acte informatiu és composat no sols per informació
dinàmica, sinó també per pensaments, emocions, sentiments, etc. El paradigma
hipertextual també ha permès canviar la forma de concebre la relació entre
emissor i receptor. La imatge; l’impacte que pot arribar a produir una imatge,
una gran emoció d’alegria o angoixa. Amb la perspectiva lineal obtenim un
missatge, per exemple, a un diari o a un “banner” publicitari al carrer,
inamovible, imprès sense més remei i per sempre, fins que sigui reemplaçat
setmanes després per un altre de mateixa condició. Amb el paradigma
hipertextual podem accedir a múltiples continguts diversos, de distinta índole,
amb un caràcter totalment multidisciplinari, com l’ésser humà mateix, que tan
sent, com llegeix, com escriu, com estudia, com estima, com odia... Sols cal
analitzar l’evolució del llibre a l’era digital, amb el lema 2.0 al capdavant.
En aquest
sentit, podríem rescatar un vell debat obert encara, envers la qüestió
cartesiana del “cogito, ergo sum”. Com pensar provoca l’existència per a ell, i
no a la inversa?. Com es pot anteposar l’acte del pensament a la pròpia
existència?.
En l’estat de la
qüestió, és un expert el prestigiós Doctor en Neurologia portuguès Antonio Damasio. A la seva obra “El
error de Descartes”, on relata nombrosos estudis i casos reals de la seva praxi
habitual com a metge, i que extrau conclusions que desmunten la teoria
cartesiana de dalt a baix. Aporta conclusions molt importants com les que
expliquen que la raó humana no forma part d’un únic centre sinó d’una magna
articulació de sistemes cerebrals que es relacionen entre ells. A més, destaca
que les emocions són necessàries per raonar, afirmació que també trenca amb la
teoria de l’ànima de Descartes, on les emocions pertanyien al món terrenal,
associat als instints més primaris, allunyat del món ideal, on residia la raó.
Emoció, raó, sentiment, imatge, memòria, pensament formen part d’un tot
intrínsec a l’ésser humà i és un error separar aquests d’ell mateix. Aquesta
varietat de conceptes be podrien relacionar-se directament amb la complexitat
que aporta l’hipertextualitat als nostres dies, com a resposta a la necessitat
de la pròpia complexitat de l’home.
En aquesta
direcció, podem afirmar, tal com sosté el Doctor Joan Campàs i Montaner a “Hipertext i complexitat” dins El coneixement fluid: “Els límits entre
el saber i el no-saber no són inqüestionables, ni evidents, ni estables”
I. Entenc en aquesta afirmació que el que ens pot
semblar raonable avui, demà pot deixar de ser-ho per donar pas a noves idees.
Les escriptures hipertextuals són reflex viu d’aquesta complexitat en el
pensament i en el saber. Probablement, els nous models d’hipertext i d’altres
eines que optimitzen aquest “boom” d’informació i coneixement divers, ens pot
“fer petits” davant tant de coneixement. El nostre saber roman ara en el fet de
la confirmació que sabem que no sabem tot, ni coneixem des de totes les
perspectives. En aquest sentit penso que el nou paradigma hipertextual també ha
permès una obertura en la ment social global. Podem analitzar la redacció d’una
notícia a un diari digital iraquià, per exemple, i un altre d’una població de
Sud-Àfrica, i veure com relaten la seva quotidianitat d’una forma determinada,
perquè la globalització, lluny d’ésser un tot comú, és un conjunt múltiple de
diverses societats que aporten els seus sabers a un globus molt diversificat
per cultures i una complexitat de comunitats diverses.
I – Fragment
extret de Campàs, Joan ““Hipertext i complexitat” dins El coneixement fluid – Pàgina 2. Document digital.
Hola Mònica,
ResponderEliminarPrecisament perquè tot és efímer i fugisser penso que té sentit fer esment al tema del relativisme. Per què? Perquè que no podem quedar-nos quiets només amb aquest reduccionisme terminològic i si com a pseudohumanistes que som podem aportar quelcom o noves idees, benvingudes siguin.
Enhorabona,
Rosa Bassas
http://rosabassas.blogspot.com.es/