jueves, 14 de mayo de 2015

Transformacions en el procés de lectura a l'era digital



L'última publicació tractava com les noves tecnologies han modificat els processos d'escriptura. L’altre cara de la moneda la trobem al lector, si bé observem canvis estructurals en la manera de concebre un text, i d’elaborar-lo a l’actualitat amb les múltiples possibilitats digitals i hipertextuals, la figura receptora, l’activitat de la lectura, també s’ha vist alterada de forma molt important a les darreres dècades.

El lector digital té infinitud de possibilitats, ja que mitjançant l’hipertext cada text apareix vinculat a d’altres textos relacionats, i aquests a d’altres enllaços d’interès. És el lector qui tria un o varis recorreguts proposats per l’autor, cercant allò que més interès li provoca. Amb un text sobre paper aquesta possibilitat és totalment nul·la. Com pot el lector viatjar d’un text a un altre en un format paper?. Com pot el lector submergir-se a continguts mèdia relacionats que reforcen i il·lustren el contingut, en format paper?. Clarament impossible.


 Sens dubte, és un canvi força notable en el procés de lectura. Obviant la qüestió de la linealitat, ja mencionada amb anterioritat, és el lector qui tria els continguts que li interessen, no a la inversa. No és l’escriptor, l’emisor,  qui estableix un itinerari únic d’inici a fi, sinó que el lector és el propi autor, i navega pels continguts i forma part d’ells en el sentit que crea la seva ruta particular mitjançant la visita d’enllaços hipertextuals, creant-se un entramat complex d’informacions interrelacionades de les quals el lector és l’únic elector d’estar-les visitant.
Una lectura d’un mateix text pot ser establerta per diversos textos, imatge, aportacions mèdia, etc. que completin la idea del lector o inclús desperti l’interès en qüestions relacionades i acabi consultant un enllaç que ja res té a veure amb la seva cerca inicial, el seu recorregut hipertextual ha estat molt llarg..., i finalment el lector ha estat autor del seu propi itinerari informatiu.

3 comentarios:

  1. Mònica, m’ha semblat molt interessant aquesta visió del lector digital que tria un recorregut d’entre els diversos proposats per l’autor (a través dels vincles o enllaços a d’altres textos o continguts que són del seu interès). Això m’ha fet pensar que, vist així, el lector es converteix també en certa manera en autor, ja que té un paper força més actiu del que permetria una lectura en paper convencional. A més, m’ha agradat aquesta idea de “viatjar” d’un text a un altre, que, com dius, en paper resulta impossible.
    Solament em ve al cap un cas on, sobre paper, el lector pot tenir un paper certament més actiu. Es tracta d’una mena de contes infantils en què els infants poden decidir, entre múltiples possibilitats, què fan els personatges, o quin final els arribarà. De fet, l’any passat, l'escriptora Empar Moliner va publicar a Columna el llibre Contes infantils contra tot pronòstic, en el qual hi ha "petites plantilles" per inventar contes cadascú a la seva manera, amb les seves habilitats i els seus personatges, amb els seus propis finals.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Albert,

      És totalment cert el que dius. També existeixen llibres temàtics on la lectura no és lineal per pàgines, sino que mitjançant instruccions fa anar saltant al lector per tot el libre. Però no trobo cap relació amb el mon hipertextual certament, em de comprendre aquest tipus de lectura com d'entreteniment, i no d'aprofundotzament com proporciona la lectura digital.

      Salutacions i gràcies pel comentari

      Eliminar
    2. Hola Albert,

      És totalment cert el que dius. També existeixen llibres temàtics on la lectura no és lineal per pàgines, sino que mitjançant instruccions fa anar saltant al lector per tot el libre. Però no trobo cap relació amb el mon hipertextual certament, em de comprendre aquest tipus de lectura com d'entreteniment, i no d'aprofundotzament com proporciona la lectura digital.

      Salutacions i gràcies pel comentari

      Eliminar